قیف فروش یک مدل بازاریابی است که مراحل مختلف فرآیند خرید را از آگاهی از محصول یا خدمات تا خرید و وفاداری به مشتری نشان میدهد.
مراحل قیف فروش معمولاً به شرح زیر هستند:
- جامعه: افرادی که میتوانند از کالا یا محصولات کسب و کار شما استفاده کنند.
- آگاهی: مشتریانی از وجود محصول یا خدمات شما مطلع هستند.
- علاقه: مشتریانی که به استفاده از محصولات یا خدمات شما علاقه دارند.
- انتخاب: مشتریانی که از میان رقبایی که کالا یا خدمات مشابهی ارائه میدهند، شما را انتخاب میکنند.
- خرید: مشتریانی که از شما خرید کرده و خرید خود را لغو یا مرجوع نمیکنند.
- وفاداری: مشتریانی که پس از خرید، از خرید خود راضی بوده و دوباره از شما خرید میکنند و به دیگران نیز پیشنهاد میدهند تا از محصولات یا خدمات شما خرید کنند.
برای مثال فرض کنید یک کسب و کار خرده فروشی آنلاین دارید که لباسهای زنانه گران و لاکچری میفروشد. مراحل قیف فروش را میتوان به صورت زیر در نظر گرفت:
- جامعه: زنانی که توان خرید بالایی دارند و یا مردانی که توان خرید بالایی دارند و میخواهند برای عزیزشان لباس گران قیمتی خریداری کنند.
- آگاهی: عدهای که از فروشگاه آنلاین شما اطلاع دارند. شما میتوانید با مواردی مثل:
- تبلیغات
- فعالیت در شبکههای مجازی
- تولید محتوای خوب
این مورد را ارتقاء دهید. - علاقه: عدهای که به لباسهایی که میفروشید علاقه دارند و حاضرند مبلغ معقولی برای آن بپردازند.
- انتخاب: عدهای که از بین رقبایی که لباسهای مشابهی میفروشند، شما را انتخاب کرده و از شما خرید میکنند.
- خرید: عدهای که از شما خرید کرده و پس از آن، از خرید خود راضی هستند و برای مرجوع کردن لباس اقدام نمیکنند.
- وفاداری: عدهای که بار دیگر نیز برای خرید لباس به شما مراجعه کرده و دیگران را نیز تشویق میکنند که از شما خرید کنند.